Thursday, March 3, 2011

JIHAD DAN PERJUANGAN

 1. Jihad melawan nafsu
Jihad melawan nafsu merupakan yang paling besar untuk membersihkan jiwa dan menyucikan hati daripada sifat keji untuk diisi dengan sifat yang mulia dan terpuji, membersihkan dan menyucikan jiwa dari kegelapan dan kekotoran syirik untuk diisi dengan kejernihan dan sinar cahaya tauhid juga untuk mencapai kemuliaan tauhid, keikhlasan ibadah dan kebersihan akhlak serta ketinggian budaya.


2. Jihad dengan hati
Jihad dengan hati tanpa usaha atau tindakan secara zahir merupakan jihad palinglemah. Orang yang mempunyai semangat jihad yang lemah, hanya berjihad dengan hati apabila dia menghadapi masalah ajaran sesat, murtad, kemugkaran dan kezaliman. Inilah sikap orang Islam pada zaman sekarang, malah ada yang sudah hilang cahay jihad dalam dirinya. Tahap semangat jihad ini dapat diukur berdasarkan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:


     "Sesiapa yang melihat kemungkaran hendaklah dia bertindak mengubah dengan tangan (kuasa),  
       jika tidak mampu dengan lisan dan jika masih tidak berdaya hendaklah dia mengubahnya dengan 
      hati dan itu merupakan selemah-lemah iman."  (HR Bukhari dan Muslim)


Berjihad dengan kata-kata (lisan) dan pena (tulisan) mempunyai bidang yang sangat luas kerana kedua-duanya merupakan alat perhubungan manusai yang mudah dan amat berkesan. 


3. Jihad dengan harta
Jihad harta bermaksud manusia yang menjadikan harta sebagai alat utama untuk melakukan jihad fisbilillah dan tidak menjadikan diri mereka sebagai hamba harta dengan sifat bakhil dan tamak kepada harta. 




Di manakah jihad kita sebagai umat Islam dan hamba Allah SWT. Tidakkah kita terfikir dalam kita menempuh hidup yang sementara di atas bumi Allah ini pernahkan kita berjihad dalam menegakkan agama Allah yang menjadikan anutan kita sekarang ini... Fikirkan dengan iman kita apakan yang akan kita bawa untuk bertemu kekasih agung kita ALLH SWT...

No comments:

Post a Comment