Sunday, February 27, 2011

WANITA MERUPAKAN AMANAH ALLAH...

Buku Muslimat Pencorak Masyarakat oleh Asiah 'Ali


Sebelum kedatangan Islam, masyarakat dunia menilai wanita sebagai masyarakat kelas dua atau menganggap golongan wanita sebagai 'barang-barang yang boleh dijual beli'. Sebagai contoh masyarakat Hindu menganggap penyakit-penyakit yang menular, kematian, kesakitan, racun dan api lebih baik daripada kaun wanita.


Dalam keadaan kucar-kacir dan manusia ketandusan pedoman keadilan, Islam datang membawa obor baru ke dalam kehidupan wanita membebaskan manusia daripada belenggu jahiliyah dan cengkaman adat yang hina. Kedatangan Islam telah membawa sinar baru kepada kaum wanita dan meletakkan mereka di tempat yang sebenarnya, mempunyai peranan dan fungsi sebagai khalifah Allah selaras dengan kejadiannya.


Islam telah memberikan hak untuk hidup sebagai seorang manusia dan hamba Allah di muka bumi ini. Sebagai hamba Allah wanita akan dipertanggungjawabkan dengan tangunggjawab 'aqidah dan mengamalkan akhlak Islam dalam kehidupan mereka.


Kaum wanita tidak akan dipertanggungjawabkan dengan dosa-dosa dan kejahatan yang dilakukan oleh suami mereka. Secara tegasnya wanita sebagai seorang manusia yang menpunyai hak dan peranannya tersendiri yang tidal boleh diganggu-gugat oleh mana-mana pihak.

No comments:

Post a Comment